Program szkoleniowy dla edukatorów, nauczycieli i zarządców szkół

Jesteś wychowawcą klasy i szukasz inspiracji do prowadzenia zajęć o klimacie?
Edukujesz na temat skutków zmiany klimatu oraz metod adaptacji do nich i wciąż poszukujesz nowych źródeł wiedzy? A może zarządzasz szkołą i szukasz pomysłów na inwestycje proklimatyczne i edukacyjne na jej terenie? Zgłoś się do uczestnictwa w dwuetapowym programie szkoleniowym.

Co osiągniesz biorąc udział w programie

  • Uporządkujesz swoją wiedzę na temat zmiany klimatu i wyzwań jakie stawia przed polskimi miastami w najbliższej przyszłości; 
  • Dowiesz się co to jest adaptacja do zmiany klimatu i jakie praktyczne działania mogą budować odporność miast i innych społeczności w naszej strefie geograficznej;
  • Poznasz wiele dobrych praktyk i przykładów wdrożonych działań edukacyjnych;
  • Nawiążesz kontakt z innymi osobami, które jak Ty czują potrzebę działania na rzecz klimatu i widzą miejsce dla edukacji w tym obszarze w polskiej szkole i poza nią;
  • Dowiesz się jakie formy zagospodarowania terenu wokół szkoły mogą sprzyjać bioróżnorodności i retencji, wspierając budowanie odporności miast na nowe wyzwania;
  • Nauczysz się planować zmiany na szkolnym podwórku z zaangażowaniem społeczności szkolnej (pogłębisz umiejętność uwzględniania problematyki środowiska lokalnego i współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych wskazanych w §6 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2022 r., poz. 1914));
  • Na zakończenie każdego z etapów otrzymasz certyfikat potwierdzający Twój udział w programie szkoleniowym.

Pierwszy etap programu: szkolenie e-learningowe (14.02 do 13.03.2024)

14 lutego rozpocznie się miesięczne szkolenie e-learningowe, które pomoże Ci zdobyć wiedzę i zainspiruje Cię do działania z młodzieżą. Podzielimy się z Tobą doświadczeniami prowadzenia działań w ramach projektu „Szkoła przyjazna klimatowi”, pokażemy jak wzbogacić zajęcia o praktyczne warsztaty w terenie i w którą stronę warto zmieniać otoczenie szkoły. 

Kurs e-learningowy zrealizujemy na platformie szkoleniowej Fundacji Sendzimira. Formuła kursu pozwoli Ci na realizację materiału wtedy, kiedy będziesz mieć na to przestrzeń. Kurs składać się będzie z trzech modułów:

  • WPROWADZENIE przybliży zagadnienia związane ze zmianą klimatu, metodami adaptacji i mitygacji zmiany klimatu w środowisku zurbanizowanym.
  • DOBRE PRAKTYKI działań edukacyjnych prowadzonych w szkole i na zajęciach pozalekcyjnych, dotyczących edukacji w zakresie zmiany klimatu. 
  • BŁĘKITNO-ZIELONA INFRASTRUKTURA W PRZESTRZENI SZKOLNEJ, jej funkcje, możliwości wykorzystania w procesie edukacyjnym oraz źródła pozyskiwania środków na inwestycje w takie obiekty.

W ramach każdego modułu otrzymasz dostęp do materiałów merytorycznych, wykonasz zadania indywidualnie lub w małej grupie i będziesz brać udział w dyskusjach na forum. Dodatkowo w trakcie kursu zaprosimy Cię do udziału w trzech webinarach:

  • 15.02.2024 o godz. 15 – webinar wprowadzający do kursu, w trakcie którego pokażemy jak korzystać z platformy szkoleniowej i odpowiemy na wszelkie pojawiające się pytania. Webinar poprowadzi trenerka Fundacji Sendzimira Agnieszka Czachowska
  • 28.02.2024 o godz. 15 – webinar z udziałem naszej norweskiej partnerki projektu Kirsten Paaby (PS Paaby Prosess – EduAction), która opowie o dobrych praktykach angażującej edukacji na rzecz klimatu w skandynawskich placówkach edukacyjnych
  • 8.03.2024 o godz. 15 – panel dyskusyjny Doświadczenia z wdrażania błękitno-zielonej infrastruktury wokół Szkoły Podstawowej nr 195 w Wawrze, z udziałem projektanta wdrożonych rozwiązań Andrzeja Jaworskiego, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 195 Iwony Goławskiej i koordynatorki projektu Judyty Łuczyńskiej.

Certyfikat ukończenia szkolenia otrzymają te osoby, które wykonają minimum dwa zadania (jedno grupowe i jedno indywidualne) oraz wezmą udział lub obejrzą nagrania minimum jednego z webinarów.  

Wypełnij formularz rejestracyjny do 12 lutego 2024! Do bezpłatnego udziału w pierwszym etapie programu przyjmiemy wszystkie osoby, które zgłoszą się za pośrednictwem formularza.

Drugi etap programu: warsztaty praktyczne (15 i 16 kwietnia)

Najlepszych 20 absolwentów i absolwentki etapu online zaprosimy do bezpłatnego udziału w dwudniowych warsztatach praktycznych w Warszawie. W rekrutacji weźmiemy pod uwagę jakość wykonanych zadań w trakcie kursu, aktywność na kursie oraz miejsce pracy/charakter działalności zawodowej. Zadbamy też o to, by w szkoleniu mogły wziąć osoby z jak największej liczby placówek edukacyjnych z całej Polski.

Celem części praktycznej jest zbudowanie umiejętności osób uczestniczących w warsztatach w zakresie wdrożenia elementów błękitno-zielonej infrastruktury na terenie wokół budynków szkolnych. W trakcie warsztatów:

  • zobaczycie różne rozwiązania jakie można wykorzystać, w trakcie wizyty na terenie szkoły 195 w Wawrze, gdzie wdrożyliśmy 11 rodzajów demonstracyjnych obiektów;
  • dowiecie się jak krok po kroku zaplanować taką inwestycję i ją sfinansować;
  • poznacie różne możliwości zaangażowania szkolnych społeczności w realizację rozwiązań opartych na przyrodzie i włączania tych działań w proces edukacyjny;
  • dowiecie się gdzie możecie uzyskać pomoc w trakcie realizacji swoich projektów;
  • poznacie nasze doświadczenia z wdrażania projektu „Szkoła przyjazna klimatowi”, przeszkody jakie napotkaliśmy i to jak sobie z nimi radziliśmy.

Szkolenie poprowadzi:

  • trenerka Fundacji Sendzimira Agnieszka Czachowska – architektka, zaangażowana w partycypacyjne projektowanie otoczenia Szkoły Podstawowej nr 195;
  • koordynatorka projektu „Szkoła przyjazna klimatowi”, realizatorka licznych warsztatów praktycznych tworzenia ogrodów deszczowych i innych elementów zieleni przy szkołach, Judyta Łuczyńska.

Udział w warsztatach jest bezpłatny, wszystkim uczestnikom zapewnimy nocleg i wyżywienie. 

Chcesz dowiedzieć się jak wyglądają programy szkoleniowe Fundacji Sendzimira i jakie są opinie ich uczestników? Przeczytaj relację z naszego ostatniego programu szkoleniowego.