„Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż rzeki Rudawy"


Projekt „Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż rzeki Rudawy" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
  • Inwestycja jest zlokalizowana w zachodniej części Krakowa na obszarze dzielnic VI – Bronowice oraz VII- Zwierzyniec. Projekt zakłada utworzenie ciągu pieszo-rowerowego odługości ok. 6,3 km wraz z oświetleniem oraz elementami małej architektury wzdłuż obwałowań rzeki Rudawy od ul. Kościuszki do okolic ul. Dolińskiego (teren przy dawnymkorycie Młynówki Królewskiej). Głównym elementem inwestycji będzie poprowadzenie nawierzchni utwardzonej, przepuszczalnej wzdłuż wałów rzeki Rudawy. Ponadto, planowana jest budowa sieci elektroenergetycznej oświetlenia oraz zagospodarowanie otoczenia ścieżki poprzez montaż obiektów małej architektury - ławek, koszy na śmieci, tablic informacyjnych, w tym utworzenie strefy edukacyjno-wypoczynkowej. Nawierzchnia ścieżki prowadzić będzie w większości koroną wałów rzeki Rudawy. W rejonie skrzyżowań z drogami publicznymi zaprojektowano bezkolizyjne przejścia pod mostami - w tych miejscach zaprojektowano utwardzone zjazdy z korony wału do międzywala.
  • Głównym założeniem projektowym jest ujednolicenie rodzaju nawierzchni na całej długości inwestycji wzdłuż rzeki Rudawy. W miejscu istniejących, intensywnie użytkowanych przedeptów oraz pozostałościach po dawnej nawierzchni utwardzonej wprowadzono nawierzchnię przepuszczalną (w większości z betonu cementowego jamistego), która poprawi komfort rekreacji i wypoczynku na przedmiotowym terenie. Inwestycja zakłada wykorzystanie dwóch istniejących kładek pieszych, utwardzenie powierzchni korony wałów przeciwpowodziowych oraz międzywala częściowo na obszarze lewego, a częściowo prawego wału Rudawy. Szerokość utwardzeń (w przeważającej większości 2-2,5 m) będzie zmienna w zależności od lokalizacji i zostanie dostosowana do korony istniejących wałów rzeki Rudawy oraz będzie uwzględniać lokalne poszerzenia pod elementy małej architektury oraz w celu dowiązania do istniejących schodów/dojść pieszych.

  • Celem projektu jest zwiększenie roli ekologicznego transportu miejskiego poprzez budowę ciągu pieszo-rowerowego, co będzie prowadzić do zmniejszenia emisji CO2 i innych zanieczyszczeń uciążliwych dla środowiska i mieszkańców Krakowa oraz przyległych gmin, objętych Strategią ZIT. Cel ten jest zgodny z celem działania 4.5 RPO WM, zakładającym wzrost wykorzystania niskoemisyjnego transportu zbiorowego i innych przyjaznych środowisku form mobilności miejskiej. 

  • Cele ogólne projektu to:
    - poprawa komfortu oraz bezpieczeństwa podroży drogami rowerowymi w mieście,
    - wzrost zainteresowania rowerem jako środkiem transportu,
    - zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko, w tym na stan powietrza, dzięki zwiększeniu udziału ekologicznych form transportu,
    - uatrakcyjnienie oferty turystycznej miasta poprzez zagospodarowanie wałów Rudawy
    - poprawa zdrowia mieszkańców Krakowa dzięki zmniejszeniu emisji zanieczyszczeń.


Całkowita wartość projektu: 9 372 292,11
Dofinansowanie z Funduszy Europejskich: 7 627 853,08