Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy nr 3 w Krakowie

1. Lokalizacja: ul. Praska, Dębniki

2. Koordynatorzy: Ewa Jarecka, Marcin Wojtyto

3. Certyfikaty: SOSW nr 3 posiada 4 certyfikaty mistrzostwa: I-go, II-go stopnia, III-go stopnia i IV-go stopnia

4. Przygoda z „Ogrodem z klasą”:

 

Ogród terapeutyczny przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Krakowie został założony w 2014 roku i jest nieustająco udoskonalany  i wzbogacany  w nowe elementy małej architektury i nasadzenia roślinne. Częścią ogrodu jest także patio wewnątrz szkoły.

Ogród jest intensywne wykorzystywany w terapii i edukacji podopiecznych ośrodka z niepełnosprawnością intelektualną i niepełnosprawnościami sprzężonymi. Posiada także charakter użytkowy ponieważ odbywają się w nim zajęcia terapii ogrodniczej, a rośliny i prace pielęgnacyjne służą jako  narzędzia terapeutyczne. Ogrodnicze zajęcia terapeutyczne koncentrują się na aktywnej pracy z roślinami (siew, sadzenie, prace pielęgnacyjne, kompozycje roślinne) oraz na biernym korzystaniu z ogrodu (spacer, aktywność fizyczna, doznania sensoryczne, widok ogrodu). Głównym celem jest budowanie u uczniów poczucia radości, bezpieczeństwa, a co za tym idzie wzajemnego zaufania  i komunikacji poprzez dostarczanie im określonej ilości i jakości bodźców sensorycznych pobudzających zmysły do działania.

W skład zespołu biorącego udział w projekcie weszli nauczyciele: Katarzyna Bochenek, Barbara Wędzonka, Iwona Nowak, Anna Bartusik, Katarzyna Fronczek, Aleksandra Potoczek, Maciej Pierzchała.

W ogrodzie ważnym elementem jest bioróżnorodność. Posadzonych zostało wiele nowych roślin, które oznaczane były przez uczniów. Na podniesionych rabatach posadzone zostały zioła, które wykorzystywane są w kuchni. Uprawiane były też warzywa takie jak: sałata, rzodkiewka, groszek czy szczypiorek. W ogrodzie pojawiły się też krzewy jagody kamczackiej i poziomki.

  


Dla podkreślenia zmian zachodzących w środowisku w przeciągu kolejnych pór roku ważną częścią są rabaty z krzewami i bylinami zdobiącymi teren od wiosny do jesieni. Jedną z największych „atrakcji” na terenie ośrodka jest zdecydowanie miejsce do storytellinu (opowiadania historii dla słuchczy, w celu pobudzenia wyobraźni za pomocą opowiadań). Miejsce to powstało w ramach innowacji pedagogicznej ”Bajki na cztery pory roku- stymulacja polisensoryczna z wykorzystaniem bajkoterapii  i hortiterapii w pracy z dziećmi z głębszą niepełnosprawnością intelektualną”. Tron skonstruowany został przez pana Marcina Wojtyto, a cała przestrzeń przygotowana wraz z uczniami, tak aby była w pełni funkcjonalna – dookoła tronu stanęły stołkidla słuchaczy,  a w środku duży stolik.

 
 



SOSW nr 3 nie próżnuje i ciągle wzbogaca teren w nowe rośliny. Sadzone są rośliny ozdobne, ale też owocowe takie jak maliny, winogrona i inne. Podopieczni biorą udział w zajęciach ogrodniczych i ciągle rozwijają swoje umiejętności. Uczniowie wykorzystują różnego rodzaju narzędzia do pielęgnacji ogrodu po wcześniejszym przygotowaniu z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.




  

Edukacja podopiecznych odbywa się na różnych płaszczyznach. Prowadzonych jest wiele zajęć związanych z samodzielnym wykonywaniem elementów małej architektury oraz umiejętności ich konserwacji. Odmalowywane są kwietniki, ławki i inne.

    

Zgodnie z zasadą zero-waste SOSW nr 3 posiada w swojej przestrzeni ogrodowej wiele różnorodnych pojemników na rośliny. Innym ekologicznym założeniem był też kompostownik, który znalazł swoje miejsce w ogrodzie. Odnowiona została też ścieżka bosych stóp.

 
 

SOSW nr 3 to uczestnik projektu „Ogród z klasą”, który swoimi działaniami zdecydowanie wybiega poza ramy programu. Ośrodek może być wzorem do naśladowania ze względu na duży nacisk na edukację ogrodniczą dla swoich podopiecznych. Koordynatorzy projektu nie spoczywają na laurach i wraz z kolejnymi porami roku zaskakują wszystkich nowymi pomysłami i propozycjami spędzenia czasu na świeżym powietrzu.



Prezentacja SOSW nr 3