O kursie "Nauczyciel bliski przyrodzie"

Nauczyciele odgrywają nieocenioną rolę w wspomaganiu dzieci w trakcie rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, etycznego czy fizycznego.

Są przewodnikami, którzy wprowadzają swoich podopiecznych w zapełnienie nowy, nieznany im dotąd świat. Są również ogrodnikami, który pielęgnują i tworzą warunki do rozwoju dzieci, tak aby były przygotowane do życia w zgodzie z samymi sobą, ludźmi i przyrodą. Czy można w pełni zrealizować misję nauczycielską nie wychodząc poza mury szkoły? Odpowiedź na to pytanie wydaje się być tożsama z odpowiedzią na pytanie: Czy można nauczyć się pływać nie wchodząc nigdy do wody? Poznanie teorii jest oczywiście nieodzownym etapem w procesie nauczania, ale kiedy nie jest podparte doświadczaniem, ogranicza się do przyswojenia i zapamiętania poszczególnych treści.

W
iek wczesnoszkolny jest szczególnym okresem w poznawaniu otaczającej rzeczywistości przez dzieci. To moment, w którym niesamowicie chłoną i przyswajają nowe informacje. To również czas, który przesądza o tym jakimi wartościami dziecko będzie się kierowało w przyszłości. W obliczu gwałtownie postępujących zmian klimatycznych to idealny czas na rozpoczęcie budowania poczucia odpowiedzialności za Planetę, na której żyjemy. Poprzez codzienny kontakt z przyrodą najłatwiej pokazać, że jesteśmy jej integralną częścią. Dostrzeganie przyrody znajdującej się najbliżej nas, ma największą wartość. To wówczas możemy stopniowo rozpoznawać otaczające nas rośliny, zwierzęta i poznawać ich potrzeby, możemy dowiedzieć się gdzie i dlaczego jesienią skrywają się jeże i owady, jakie bogactwo skrywa się w tylko pozornie „martwym drewnie” czy zaobserwować skutki braku wody. Odkrycie przez dzieci związku z otaczającym je światem jest niezwykłym doświadczeniem pozwalającym dostrzec, że jesteśmy integralną częścią ekosystemu i przyroda nie może być traktowana jedynie jako tło do naszych działań.

Celem kursu "Nauczyciel bliski przyrodzie" jest upowszechnienie metod pracy z dziećmi, wykorzystujących kontakt z przyrodą, jako czynnik sprzyjający rozwojowi oraz edukacji. Wiele zagadnień z podstawy programowej można z powodzeniem zrealizować w terenie. Coraz więcej badań naukowych wskazuje, że dzieci uczą się szybciej, jeśli ich nauka opiera się o bezpośrednie odniesienia do przyrody, o doświadczanie przyrody, zamiast o teoretyczne pojęcia.

Kurs wpisuje się w konwencję edukacji regionalnej, która skupia się wokół poznania najbliższego środowiska życia. To poznanie przyrody występującej w najbliższym otoczeniu (w pobliskim parku, lesie czy nieużytku) pozwoli na dalszych etapach edukacji wykształcić prawidłowe postawy ekologiczne.

Edukacja prowadzona w przyrodzie jest również kluczowym elementem edukacji klimatycznej. Przebywanie w przyrodzie pozwala bowiem na stopniowe kształtowanie u dzieci poczucia odpowiedzialności za Planetę, na której żyjemy. To poczucie odpowiedzialności za kogoś rodzi się z oswojenia z przyrodą, z nawiązania z nią więzi a w konsekwencji pełnego zrozumienia procesów, które zachodzą w środowisku. Zaszczepienie wśród najmłodszego pokolenia chęci do odkrywania, poszukiwania i poznawania przyrody, wpłynie na ich dalszy poziom wiedzy, stopień zainteresowania kwestiami środowiskowymi, działania podejmowane w życiu codziennym, a także system wartości. Edukacja najmłodszych, prowadzona poprzez bezpośrednie doświadczanie i poznawania przyrody, jest pierwszym etapem przygotowującym do aktywnego przeciwdziałania skutkom postępującym zmianom klimatycznym.