Podsumowanie pierwszych warsztatów Szkoły Miejskich Ogrodników
7 kwietnia 2018 roku odbyło się pierwsze spotkanie warsztatowe w ramach Szkoły Miejskich Ogrodników. Warsztaty odbyły się na terenie kampusu Uniwersytetu Rolniczego i były prowadzone przez jedną z pracownic Katedry Roślin Ozdobnych dr inż. Bożenę Szewczyk-Taranek.
Warsztaty rozpoczęły się prezentacją i słowem wstępu ekspertki, która wprowadziła uczestników w świat profesjonalnego ogrodnictwa. Nasi „studenci” dowiedzieli się m.in. o wegetatywnych i generatywnych zdolnościach rozmnażania roślin.
Wegetatywne rozmnażanie roślin polega na tym, że z fragmentu rośliny powstaje nowa roślina. Natomiast rozmnażanie generatywne to rozmnażanie przez wysiew nasion. Jest to najtańsza metoda rozmnażania roślin.
Nasiona jednak możemy podzielić na kilka kategorii. Wysiewamy:
- Owoce (ziarniaki), np. trawa
- Niełupki, np. słonecznik
- Orzeszki, np. nasturcja
- Całe owocostany, np. limonium
- Torebki nasienne, np. storczyk
Dowiedzieliśmy się także, że można reklamować zakupione opakowania nasion, jeżeli nie uzyskamy efektów zgodnych z zapisanymi na opakowaniu specyfikacjami, czyli określoną liczbą nasion na 1 g, lub ilości nasion potrzebnych do uzyskania 1000 roślin. Posiedliśmy wiedzę, że ogrodnicy posługują się tygodniami, dlatego tez na opakowaniach widnieje informacja, w którym tygodniu należy posiać roślinę.
Dr Szewczyk-Taranek opowiedziała też o powierzchniach nasion, które dzielimy na powierzchnie:
- gładkie
- błyszczące
- matowe
- brodawkowe
- bruzdowe
- owłosione
Uczestnicy zostali także poinformowani jak wygląda proces kiełkowania oraz, że może występować w dwojaki sposób: hypogeniczny czyli podziemny, lub epogeniczny czyli nadziemny.
Posiedliśmy także teoretyczną wiedzę jak ochronić rośliny przed chorobami i szkodnikami. Sposobami na walkę z tymi problemami to:
- przerywanie zbyt gęsto posianych roślin
- pikowanie, czyli uszkadzanie korzenia głównego
- hartowanie siewek
Po zakończonym wykładzie uczestnicy przeszli do szklarni, w której nabyli praktyczne umiejętności dotyczące wysiewu roślin. Zajęcia te rozpoczęły się od przesiewu ziemi, a następnie w specjalnie przygotowanych szklarenkach wysiali różne rośliny, jak np. poziomka, pomidory, lawenda, rośliny miododajne oraz wiele, wiele innych.
Spotkania zakończyło się zwiedzeniem uczelnianych szklarni, oraz plonów jakie posiadają.