Dziś zakończyliśmy I edycję kursu „Nauczyciel bliski przyrodzie”.

„Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem” - ta maksyma chińskiego filozofa Konfucjusza towarzyszyła nam przez cały kurs.

W trakcie 9 praktycznych zajęć, zaproszeni do kursu edukatorzy oraz nauczyciele, którzy na co dzień praktykują założenia edukacji terenowej zabrali 15 wyjątkowych nauczycielek klas wczesnoszkolnych krakowskich szkół podstawowych, w jedyne w swoim rodzaju „podróże w przeszłość” – a dokładniej w podróże do czasów dzieciństwa. Ta zmiana perspektywy spojrzenia na przyrodę, wyjście z roli nauczyciela i wejście w rolę dziecka pozwoliła na odkrycie przyrody zupełnie na nowo. Pozwoliła również na pozbycie się lęku przed wyjściem w teren z dziećmi, który niejednokrotnie spowodowany jest nieznajomością wszystkich elementów przyrody. Jednak kurs w praktyczny sposób pokazał, że wiedza biologiczna nie jest niezbędna do zrealizowania podstawy programowej poza murami szkolnych klas. Nie trzeba być wykształconym przyrodnikiem ani ekspertem z zakresu botaniki, dendrologii czy entomologii, by móc przybliżać innym naturę.

Jeśli nauczanie zastąpimy dzieleniem się swoimi odczuciami, emocjami, przemyśleniami, zdziwieniem, zaskoczeniem czy zafascynowaniem wynikającym ze spotkania z rośliną, zwierzęciem czy z zaobserwowania zjawiska przyrodniczego, uwrażliwimy dzieci na piękno i nieprzewidywalność natury. Zaszczepienie wśród najmłodszego pokolenia chęci do odkrywania, poszukiwania i poznawania przyrody, wpłynie na ich dalszy poziom wiedzy, stopień zainteresowania kwestiami środowiskowymi, działania podejmowane w życiu codziennym, a także na ich system wartości. W trakcie spotkań odwiedziliśmy  wiele różnych miejskich terenów zielonych - parki, lasy, parki kieszonkowe, nieużytki.

Tego rodzaju tereny – naturalne klasy lekcyjne, znajdują się w najbliżej okolicy każdej ze szkół. Spotkania odbyły się w cyklu rocznym, pokazując tym samym, że o każdej porze roku można przeprowadzić lekcje matematyki, języka polskiego, plastyki czy muzyki w terenie - bez konieczności wyjeżdżania poza granice miasta.




Dziękuję wszystkim prowadzącym zaangażowanym w kurs: Magdalenie Frączek, Marzenie Żylińskiej, Dzieci w naturę, Dorocie Kujawa-Weinke, Dawidowi Masło, Pracowni Edukacji Żywej, Annie Gumiennej, Ewie Kaliszuk, Pracowni z Barwinkiem, Hannie Będkowskiej. Już niebawem uruchomimy nabór na kolejną edycję kursu.

Szczególne podziękowania dla Wydziału Edukacji za wsparcie komunikacyjno-promocyjne i materialne dla szkół.