Jak wspierać edukację klimatyczną – warsztaty dla nauczycieli

W piątek 12.01.2024 r. w Pałacu Potockich spotkaliśmy się z nauczycielami krakowskich szkół oraz organizacji pozarządowych, żeby porozmawiać o celach, wyzwaniach i sposobach realizacji edukacji klimatycznej.

Czym ona jest? Jak jest rozumiana i w jaki sposób ją realizować w szkołach, jeśli w odróżnieniu od innych działów wiedzy, nie jest odrębnym przedmiotem zapisanym w planie lekcyjnym? O tym wszystkim rozmawialiśmy z krakowskimi nauczycielami, którzy w swojej codziennej pracy starają się sięgać po narzędzia pozwalające kształtować postawy młodego pokolenia. Odpowiedzialność za los naszej Planety i za przestrzeń, w której funkcjonujemy wydaje się być we współczesnym świecie bardzo istotnym elementem edukacji i kształtowania światopoglądu osób, które za moment będą decydować o naszej przyszłości. Degradacja środowiska naturalnego, zmiany klimatu, oddziaływanie człowieka na przyrodę to zjawiska o charakterze globalnym, a przeciwdziałanie im w życiu codziennym to ważny element edukacji. 

Na początku spotkania zgromadzonym zaprezentowane zostały dotychczasowe działania Miasta w zakresie edukacji klimatycznej, jak również rekomendacje zawarte w raporcie Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej. Stały się one pretekstem do rozmowy na temat rozumienia istoty edukacji klimatycznej, sposobów za pomocą jakich jest realizowana oraz tego jakie stawia się jej cele. 

Zarząd Zieleni Miejskiej realizuje szereg praktycznych działań wspierających szkoły w zakresie  edukacji klimatycznej tj. program „Ogród z klasą”, kurs „Nauczyciel bliski przyrodzie”, działalność Centrum Edukacji Ekologicznej Symbioza ZZM. Na swej stronie zapewnia również wiele bezpłatnych materiałów do pobrania tj. scenariusze zajęć terenowych, karty pracy czy inspiracje dla nauczycieli i rodziców.

W trakcie warsztatów w grupach pracowaliśmy nad rozwiązaniami dającymi możliwość efektywnego wykorzystania miejskich zasobów w tym zakresie. Rozważaliśmy w jaki sposób zwiększyć dostęp do informacji i sprawić, że krakowscy nauczyciele chętniej będę sięgać po narzędzia i sposoby zapewniające młodym ludziom kontakt z przyrodą, kierunkujące ich postawy i sposoby myślenia o odpowiedzialnym funkcjonowaniu człowieka w świecie. 


Bardzo dziękujemy wszystkim za udział oraz zaangażowanie!
Fundacja S I M B I O S I S
Wydział Edukacji
MPO Kraków
Doradczyni ds. klimatu i środowiska UMK 
Stowarzyszenie Drwinka    
Zamek Cieszyn
Fundacja Nausika
CelEdu
Stowarzyszenie Edukacyjne Integracja
Małopolski Centrum Doskonalenia Nauczycieli